Bas Terlingen

Een creatieve hospitality manager

met een frisse blik

Specialismen

  • Operationele horeca
  • Culturele horeca
  • Conceptmatig denken en implementeren
  • Commercialisering
  • Training on the job
  • Productkennis
  • Verbinding
  • Creativiteit
  • Teambuilding

Bas Terlingen
Eten en drinken is het allerleukste van facility management. Het sluit aan bij de gastbeleving en ik bied toegevoegde waarde aan het primaire proces in de driehoek met cateraar en opdrachtgever. Dat is het mooiste wat er bestaat.

Al tijdens mijn studie facilitair management begon ik met party catering in kasteel Duurstede, waar ik hard heb gewerkt en veel heb geleerd. Zo word je heel creatief als je op locatie werkt en bijvoorbeeld je gasbrander vergeet – die vond ik dan in een campingwinkel of ik warmde iets op bij de buurman, als de gasten er maar niets van merkten. Ik ben Bas Terlingen.

Persoonlijke aandacht
Na de jaren in party catering kwam ik terecht in de culturele sector, bij theater Flint in Amersfoort, eerst als horecamanager en vervolgens organiseerde ik congressen en evenementen als theateravonden. Dat vond ik het leukst, omdat ik veel persoonlijke aandacht aan gasten kon geven; ik wist bijvoorbeeld wie ik welke wijn kon schenken. Inmiddels geef ik op een andere manier persoonlijke aandacht, namelijk aan het cateringteam en daar word ik blij van. Ik ben vooral een people manager by walking around. Ik weet wat er zakelijk en privé bij de mensen speelt.

Uitstraling van een theater
De horeca van Flint had niet echt een keuze gemaakt tussen de theatermarkt en de zakelijke markt. Toen die na elf jaar werd overgenomen door het theater zelf, zag ik de kans om te kiezen voor een duidelijke uitstraling: we zijn allereerst een theater, waar ook evenementen en congressen plaatsvinden. Het verhaal van het theater creëert een andere belevingswereld, cultuur is immers de lijm van de samenleving. We hadden bijvoorbeeld buffetten op flight cases die tegelijk fungeerden voor opslag en de logistiek ondersteunden. En het zag er natuurlijk heel tof uit.

Totaal heb ik er ruim vijftien jaar gewerkt in de combinatie van sales en operatie. De culturele wereld trekt me nog steeds, vooral de optimalisatie van theaterhoreca, dat is eigenlijk al facilitaire horeca.

Zelfstandig: customer journey
Daarna ben ik als zelfstandig adviseur verder gegaan. Mijn eerste opdracht was bij een groot cultuurcomplex in Den Haag, waar ik alle horeca ondershands heb aanbesteed. Daartoe heb ik alle onderdelen opgeknipt: wijn, bier, koffie en thee, om het beste uit de markt te halen voor mijn opdrachtgever.

Vrij snel daarna kwam ik op de catering van een hogeschool met achttien locaties. Ik merkte dat ik heel blij word van die leeromgeving, het is een leuke doelgroep en het aanbod verschilt sterk per opleiding; bij de ICT-opleiding vooral hamburgers en friet, maar bij de dansopleiding vooral quinoa en verse groenten. Een grote bedrijfscateraar denkt vanuit inkoop en proces, dan is het lastig om het aanbod te veranderen. Ik kijk vanuit de klanten en hun customer journey: wat willen zij eten?

Coöperatie: goedkoper, sneller, meer kennis
In de coronaperiode kwam ik Joost Homminga tegen, een oud-studiegenoot. We besloten onze krachten te bundelen in een coöperatie. Dat betekent dat we geen mensen in dienst hebben, maar zelf verantwoordelijk zijn. Dat is voor de klant goedkoper, we hebben bovendien geen duur pand nodig. We benaderen samen de markt en de lijnen zijn altijd kort. Grotere projecten pakken we samen op – onze disciplines overlappen en we hebben elk ons eigen specialisme, zodat we brede kennis in huis hebben.

Bar Terlingen

Adviseur en interim: basis op orde
Ik geef advies en ben interim; ik houd van de afwisseling van die korte trajecten. De organisatie doorgronden, contact maken met het personeel, inzicht krijgen in de operatie: snel impact maken. Dan is de basis op orde, het team kan weer verder en daarna houdt mijn rol op.

Voor een klant heb ik de zakelijke propositie versterkt, waardoor de omzet verdubbelde. Bij een andere klant dreigde de bedrijfscateraar het contract te stoppen vanwege corona. Ik heb de facility manager ondersteund om hen te behouden door met ze in gesprek te gaan, anders was het echt een grote uitdaging geworden.

Relaxed van hoog tot laag
Vooral het contact met het cateringteam spreekt me aan. Ik bied duidelijkheid, humor en rust, en zo weet ik snel mensen aan me te binden.

Bij een team onder hoge werkdruk kwam ik binnen, het management was weggelopen en ze waren in paniek. Dan stel ik prioriteiten en geef richting. ‘Het is superbelangrijk, maar het is maar werk,’ zeg ik dan. Nu zeggen ze het zelf ook. Dat geeft ze de rust om hun werk goed te doen.

Ik beweeg me gemakkelijk in alle lagen van een organisatie, van werkvloer tot directie; op alle niveaus ga ik open met gesprek aan. Met aandacht en persoonlijk contact creëer ik wederzijds begrip, zodat mensen sneller de telefoon pakken als het even niet lekker loopt. Het was even heel spannend toen een grote klant ontevreden was, maar als die weg wil lopen doet die het toch wel. Veel cateraars durven in die situatie niets te zeggen, maar ik kon uitleggen dat hij bij een omzetvermindering niet meer dezelfde eisen kon stellen. ‘Erger je niet, verwonder je slechts,’ is dan mijn credo. Je kunt boos worden, maar je kunt ook in gesprek gaan en dat helpt enorm bij het verlagen van de werkdruk.

Een jaar later is er rust en duidelijkheid in het team. De laatste drie maanden heb ik ze klaar gestoomd voor als ik weg ben. Ze geven me nu echt het gevoel dat ze het aankunnen. Supertof dat ik dit team heb kunnen laten groeien.

Vraaggericht
Catering is gegroeid van aanbodgericht naar vraaggericht. Ik leer ook nog op dat gebied. Zo zijn we bij een klant gestopt met pizza’s omdat de prijs van de ingrediënten en de uurlonen te hoog werden, en doorberekenen in de prijs van de pizza’s is onacceptabel voor de gasten. Toch kregen we veel boze reacties, onder meer op social media. De volgende keer leg ik zo’n keuze voor aan de gasten. Dan waren we nog steeds gestopt met de pizza’s, maar dan was er meer begrip geweest. Kortom, fouten maken mag, als je er maar van leert.

Lloff-ers buiten in gesprek

Een project met ons aangaan?

Samen werken aan toegevoegde waarde vanuit gastvrijheid met eten en drinken?