Een ervaren professional
Pragmatisch, creatief en open
Specialismen
- Visie en strategievorming
- Praktische vormgeving van visie en strategie
- Operationeel management
- Conceptontwikkeling en uitwerking
- Begeleiden van (Europese) aanbestedingen
- Gastvrijheid en serviceverlening
Joost Homminga
Ik heb er de grootste lol in om organisaties met mijn ervaring naar een hoger plan te brengen. In 1996 begon ik als management trainee en daarna heb ik een carrière opgebouwd in facilitair management en catering met een uitstap naar de uitzendbranche. Daarin heb ik conceptueel leren denken en managementvaardigheden opgedaan. Ook heb ik ontdekt dat ik eten en drinken veel leuker vind dan de uitzendbranche.
Bij Albron was ik verantwoordelijk voor grote accounts met commerciële trajecten. Als zelfstandige vind ik het interessant om mijn opgedane kennis en kunde in te zetten om werken en drinken op het werk aantrekkelijker te maken. Terwijl advies vanuit een cateraar extra overtuiging nodig heeft, heb ik als onafhankelijk adviseur binnen vijf minuten een luisterend oor van een betrokken en geïnteresseerde opdrachtgever, die ik werkelijk toegevoegde waarde kan bieden.
Zo redeneert de catering dat meer gasten meer opbrengst is, maar die rekenen vaak de loonkosten niet mee – dan legt de opdrachtgever er vaak op toe. Als onafhankelijk adviseur kan ik daarin beter meedenken. Ik ben Joost Homminga.
Oprichting lloff
Met Bas Terlingen heb ik lloff opgericht. We zijn oud-studiegenoten, en kwamen elkaar jaren later weer tegen als zzp’er toen we besloten onze krachten te bundelen in een coöperatie. Doordat we tegelijk allemaal zelfstandig blijven, hebben we ook een eigen naam hoog te houden als eigenaar. Dat verzekert onze kanten van onze optimale inzet op seniorniveau, onafhankelijk van cateraars.
We bieden onze opdrachtgevers continuïteit doordat we elkaars achtervang zijn en met elkaar vormen we een veel groter netwerk dan alleen de coöperatie, wij zeggen: ‘5 x 1 is 7’. Het netwerk heeft altijd meer kennis beschikbaar, we kunnen altijd even met een collega sparren en daarmee geven we beter advies. Ook bij een uitbreiding van een opdracht kunnen we vaak collega’s inzetten, zodat de opdrachtgever die zelf niet hoeft te zoeken.
Bij lloff hebben we allemaal ons eigen specialisme. Ik lever alle diensten, van visievorming tot en met optimalisatie, maar vooral in de werk- en leeromgeving; kantoren, maakbedrijven, scholen en universiteiten. Veel bedrijven die catering in eigen beheer hebben missen de specialistische kennis van assortiment, inkoop, routing, materialen, apparatuur, bereidingstechnieken, trainingen en gastvrijheid. Dat hele palet ondersteun ik graag.
Facilitaire horeca
Wij bieden facilitaire horeca, dat is de next step na platte catering; wat je kunt bereiken met gastvrijheid rond eten en drinken. Een cateraar levert op basis van een programma van eisen, vraaggestuurd. Facilitaire horeca denkt mee met de doelstelling van de opdrachtgever en ondersteunt de doelstellingen van het bedrijf met eten en drinken.
Catering als ondersteunende dienst is altijd op een plek waar je niet primair komt om te eten, zoals een kantoor. Ik golf bijvoorbeeld graag en daar maak ik gebruik van horeca. Facilitaire horeca ondersteunt het primaire proces. Zo moet een golfclub de hele dag open zijn voor een kopje koffie, al zijn er uren waarop de omzet eigenlijk te laag is om horeca open te houden. Je komt er primair voor golf, maar als je na afloop geen koffie kunt drinken, kom je niet terug. Zo werkt het tegenwoordig ook bij veel kantoren die hybride werken: die verleiden mensen met goed eten en drinken om naar kantoor te komen en daar hun collega’s informeel te ontmoeten.
Strategie en visie
Samen met de opdrachtgever geef ik gastvrijheid vorm. De opdrachtgever geeft aan wat die wil bereiken. Ik maak een analyse van de huidige faciliteiten en toon de mogelijkheden. Dan werk ik een concept uit, maar ik ben pragmatisch, dus je krijgt geen dik adviesrapport.
Bijvoorbeeld als de opdrachtgever wil dat mensen prettig binnen komen, staat er een barrista. Dat werk ik uit met de outillage, een bar van drie meter, twee koffiemolens en een barrista. Vervolgens begeleid ik de aanbesteding, selecteer ik de cateraar die met gastvrijheid bijdraagt aan de doelstelling van de opdrachtgever. Door een goede opbouw van de aanvraag met specifieke vragen kan ik de kwaliteit van de offertes beoordelen en vergelijken. Omdat ik als salesmanager aanbestedingen heb beantwoord voor cateraars, geef ik nu de cateraar de ruimte voor een onderscheidende toegevoegde waarde. Ik werk graag met doelstellingen en uitgangspunten in plaats van een uitgeschreven programma van eisen met ’twee soorten broodjes’. De cateraar is gastgericht, die weet heel goed wat die moet aanbieden. Ik vraag dus eerder dat het assortiment meebeweegt met het moment van de dag of een assortiment waar medewerkers blij van worden. Dan krijg je een eindproduct dat echt past bij de opdrachtgever.
Ten slotte begeleid ik de implementatie. Na een jaar kom ik nog eens langs om het resultaat te optimaliseren.
Juiste vragen
Omdat ik me dingen snel eigen maak had mijn opdrachtgever bij een grote zorgverzekeraar al binnen twee weken het idee dat ik onderdeel van het team was. Tegelijk heb ik nog een frisse blik en stel ik alternatieven voor, zoals een gratis lunch om medewerkers naar kantoor te lokken. Hoewel veel opdrachtgevers dat te ver gaat, helpt het wel in het denkproces.
Mijn opdrachtgever zei al na korte tijd dat hij volledig overtuigd was;
“Hoe gemakkelijk beweeg je je op het domein van eten en drinken! Je stelt de juiste vragen aan onze kant om mensen mee te krijgen, en aan de cateraar om het team te activeren. Daarmee los je onze problemen op, waarmee we al acht maanden worstelden.”