De duurzame verbinder
Samen slimmer worden
Specialismen
- People driven management
- Conceptontwikkeling
- Social Return
- Duurzaamheidsproposities
- (Europese) Aanbestedingen en tenders
- Lean buying (Inkoopmanagement)
- Implementatie management
- Copywriting t.b.v. offertes en overige uitingen
- Menu-engineering
- Keukeninrichting
- Trainingen en audits (HACCP, RI&E, QHES management)
- Geurmarketing
Rick Peters
Toen ik eind 2021 bij lloff aansloot, voelde dat direct goed. Als collectief krijgen we gemakkelijker het vertrouwen van opdrachtgevers dan wanneer we apart opereren, door de back-up van elkaars kennis, expertise en netwerk. De meeste collega’s werken vanuit aanbestedende organisaties en ik voeg daar mijn ervaring aan toe bij een landelijk opererende groothandel met aanbestedingen aan de verkopende kant. Daar heb ik heel analytisch naar assortimenten leren kijken. In die brede markt heb ik een groot netwerk opgebouwd.
Organisaties in optimalisatie en schaalvergroting ondersteun ik bijvoorbeeld met de bundeling van assortimenten en productgroepen en ik verminder de transportbewegingen. Het levert mijn klanten een beter inzicht, efficiëntere werkwijzen en vaak een bijdrage aan hun milieudoelstellingen.
Voor de transitie van een grote universiteit heb ik in samenspraak met de leveranciers het aantal levermomenten met dertig transportbewegingen per week gereduceerd door assortimenten te bundelen en slimmer in te richten. Universiteit blij, leverancier blij, binnenstad blij en milieu blij.
Thuis heb ik een fijn gezin met vier kinderen en eten en drinken is altijd de rode draad in mijn carrière geweest. Als echte Rotterdammer ben ik een aanpakker; niet lullen maar poetsen. Ik ben Rick Peters.
Aanbestedingen en tenders
Het liefst ondersteun ik inschrijvingen op aanbestedingen van cateraars die te groot zijn voor het servet en te klein voor het tafellaken. Ze missen de capaciteit, kennis of expertise om het hele traject te doorlopen. Dan neem ik ze die rompslomp uit handen en kunnen zij ook doen wat ze het liefst doen. Het geeft mij enorme voldoening om met deze klanten samen een passend voorstel te doen dat leidt tot een mooi contract.
Onderzoek naar raakvlakken
Ik vind het leuk om te onderzoeken waar mijn klanten goed in zijn en wat de raakvlakken tussen de aanbestedende partij en de cateraar zijn. Vaak vind ik dan een verborgen probleem van de aanbesteder of een nieuwe invalshoek waarmee de cateraar hen daadwerkelijk kan helpen; ‘Wat levert het je op als dit scenario zich voordoet en we dan dat leveren?’
Zo ontdekte ik van een grote zorgorganisatie dat ze een tijd geleden een brand hadden gehad. In de uitvraag zochten ze ‘oplossend vermogen’. Toen heb ik een voorbeeld gegeven van hoe de cateraar in geval van een brand zou kunnen doorwerken.
Een andere keer had een hogeschool duurzaamheid heel beperkt in de uitvraag staan, terwijl ik ontdekte dat dat een belangrijke kernwaarde voor hen was. Daar zijn we toen in de offerte op aangehaakt met relevante ervaring van de cateraar. Op die manier maak ik vaak een korte samenvatting van relevante informatie van socials, tendernets en platforms die ik met mijn advies voorleg aan mijn klanten.
Een cateraar die sinds jaar en dag de catering verzorgde op een aantal locaties van de Hogeschool Rotterdam werd in die rol voor het eerst geconfronteerd met een Europese Aanbesteding van kaliber. Met een kundig tenderteam met diverse expertises hebben we een voorstel gemaakt dat de vraag van de Hogeschool Rotterdam ruimschoots overtrof.
Optimaliseren assortiment
Met mijn achtergrond en netwerk in de horeca kijk ik met een horeca-bril naar catering. Horeca en catering schuiven steeds meer naar elkaar toe; ook voor catering wordt gastvrijheid, beleving, duurzaamheid en versheid steeds belangrijker. Daarnaast wordt eten en drinken een steeds belangrijker onderdeel van de bedrijfscultuur. Bedrijven denken na over wat ze willen uitstralen en daar is eten en drinken een onderdeel van, want eten is emotie.
Ik vind het leuk om die ontwikkeling te stimuleren. Na corona willen collega’s elkaar niet meer ontmoeten in een kille vergaderzaal, maar op een inspirerende plek, laagdrempelig binnen het pand. En daar is eten en drinken onlosmakelijk aan verbonden. Want waarom zouden werknemers naar buiten gaan als het in hun eigen bedrijfsrestaurant net zo divers, gezond, lekker en betaalbaar is?
Leveranciersportefeuille
Bij de technische inrichting voor een bedrijfsrestaurant inspireer ik de mensen op de vloer om de juiste producten aantrekkelijk aan te bieden tegen de juiste prijs. Vooral als een organisatie zelf de catering doet, is onze expertise een waardevolle aanvulling.
Met een relatie bezoeken we een aantal collega-bedrijven om te zien wat de mogelijkheden zijn en welke nieuwe ontwikkelingen bij hen passen. Ik adviseer daar de juiste aanbieders bij omdat ik weet wat ze kunnen, en of ze meedenken en openstaan voor nieuwe ideeën. Doordat ik proactief aanwezig ben in de markt, herken ik in een vroeg stadium diensten en producten waar onze relaties hun doelstellingen mee kunnen behalen.
Daarnaast ondersteun ik partijen die de bepaalde assortimenten opnieuw in de markt zetten. Een goed marktonderzoek draagt bij aan een transparante relatie tussen onze klanten en hun opdrachtgevers.
Dilemma’s
Soms adviseer ik een cateraar ook om niet in te schrijven. Een aanbesteding waarbij vis en vlees gecombineerd in één pakket zaten zou voor mijn klant, een grote visleverancier, te veel rompslomp geven tegen een te geringe omzetwaarde. Bovendien zou een andere inschrijver door de inrichting van het proces een voorstel kunnen doen dat op alle vlakken concurrerender zou zijn: pick your battles. Ik beschouw het als een teken van professionaliteit om niet overal op in te gaan.
Collega’s van lloff ondersteunen natuurlijk ook partijen bij het uitbrengen van aanbestedingen en tenders. Mocht ik dan aan de andere kant van de tafel terecht komen, schuif ik het door naar iemand uit mijn netwerk buiten lloff. Het is me veel waard om met open vizier iedereen de hand te kunnen schudden.
Verduurzaming
Bewuster, duurzamer en gezonder eten zijn de ontwikkelingen van de laatste tijd in het assortiment. Ook schuifelen medewerkers steeds minder met een plateautje langs het buffet, er is nu het gestylde free flow buffet met mooi uitgestalde waren, vrij in de ruimte. Daarnaast zijn er steeds minder vaste eetmomenten, mede door corona, en verwachten vooral millennials ieder moment van de dag een goede maaltijd. Thuiswerken heeft een grote impact gehad op de sociale interactie en daarin spelen eten en drinken een grote rol. Als men al naar kantoor komt, moet het er wel beter zijn dan thuis.